Osmidílná stezka jógy
Podle Pataňdžaliho Jógasútry je jóga tvořena osmi stupni. Žáci by je měli praktikovat v daném pořadí, aby zlepšili úroveň vnímání rozvahy a jasného myšlení, které jsou nezbytné k dosažení stavu osvícení.
Jogasútra je text, který vznikl asi v době mezi 200 lety př. Kr. a 200 lety n.l. Skládá se ze 195 aforismů. Jsou to zestručněná zrnka moudrosti, jež učitel (guru) obvykle objasnuje svým žákům. Jogasútra čítá čtyři knihy. Ríká se, že každou z nich Patandžali napsal speciálně pro jednu ze čtyř disciplín. Ačkoliv každá disciplína měla odlišný charakter a vlohy, knihy se od sebe liší svým přístupem. Základ každé ze čtyř knih je velmi jednoduše popisován jako rozjímání, postup, výjimečné schopnosti a vyrovnanost. Každou je možné studovat jako učení samostatně nebo také i jako součást kompletních sútra textů.
První kniha charakterizuje pojem jogy a vyjmenovává obtíže, které se mohou v souvislosti s praxí vyskytnout, a radí, jak je překonat. Sám Patandžali jogu definuje jako "schopnost" bez rozptylování řídit a podporovat duševní činnost". Druhá kniha se zabývá vlastnostmi nezbytnými pro soustředění a naznačuje způsobm, jakým je lze získat. V následující třetí knize je podrobný popis mimořádné kapacity ničím nerozptylované mysli. Poslední čtvrtá kniha diskutuje o různých možnostech jedince s jedinečně soustředěnou myslí.
Osm stupňů jogy dle Patandžaliho zahrnuje tyto oblasti:
1. Jama. Sociální chování, které celkově vytváří: nenásilí (ahinsa), nelhaní (satja), nekradení (astéja), umírněnost v sexu i v ostatním konání (brahmačarja) a nehrabivost (aparigraha).
2. Nijama. chování jednotlivce. Hlavní zásady: čistota (sauča), spokojenost (santoša), sebekázeň (tapas), studium posvátných písem (svadhjája) a odevzdání se bohu (Išvarapranidhána).
3. Ásana. Tělesná cvičení.
4. Pránájáma. Dechová cvičení
5. Pratjáhára. Odpoutání od smyslových vjemů. Znamená odtažení smyslů od toku vzruchů přicházejících z vnějšího společenského a fyzického světa a nasměrování k vlastnímu duševnímu, intelektuálnímu a duchovnímu nitru.
6. Dhárana. Koncentrace.
7. Dhjána. Meditace.
8. Samádhi. Stav nadvědomí vedoucí k osvícení. Nejvyšší cíl v józe.